Ce inseamna organic?

Organic sau biologic? Organic si biologic? Organic sau Natural?

Acestea sunt marile dileme care apar in „lumea organica” si pe care incercam sa le clarificam. Nici noua nu ne-a fost foarte exact la inceput cum stau lucrurile, care dintre acesti termeni este corect, in ce context este corect si asa mai departe. Prin urmare, ne-am documentat si am aflat urmatoarele:

    • Termenii „organic si biologic (bio) au, practic, aceeasi semnificatie, singura diferenta fiind regiunea in care se folosesc – organic este utilizat cu precadere in USA, iar biologic in Europa. Notiunea de „organic/biologic” ne „avertizeaza” asupra faptului ca avem de-a face cu produse ale caror ingrediente provin din culturi biologice (organice) certificate si nu au in compozitia lor substante chimice.

    • Termenul de „natural” se foloseste ca termen de „tranzitie” intre produsele organice si cele cosmetice. Sunt acele produse care nu indeplinesc toate conditiile pentru a fi certificate „organic”. Acest termen ne spune, doar, ca produsele contin ingrediente provenite din natura, din culturi naturale.

Culturile Organice

„Culturile organice” sau „agricultura organica”, cum mai este numita – nu implica ingrasaminte chimice, nu foloseste pesticide si insecticide pentru indepartarea daunatorilor, plantele nu intra in contact cu alte materii prime, non-organice, nu se folosesc ingrediente artificiale pentru a procesa plantele. Rezultatul? Agricultura organica mentine, restabileste si protejeaza ecosistemul.

Produsele organice nu contin coloranti, conservanti, pesticide, ci contin doar plantele din care au fost facute, de aceea este necesara certificarea acestora de catre organisme autorizate (ex. Natrue, Soil Association, Demeter, USDA, Ecocert, BDIH, etc.).

Certificarea nu este doar un proces de etichetare a produselor, ci presupune inspectarea terenurilor si testarea solului pentru a determina agricultorii si producatorii sa respecte standardele impuse culturilor organice.

Pentru ca un produs sa poata fi certificat organic trebuie ca, cel putin, 95% din continutul sau sa fie organic (procentul se raporteaza la greutatea produsului). Exista si produse care contin 100% ingrediente organice, dar si unele care contin 70% compusi organici. In cazul acestora din urma, pe eticheta produsului sunt listate pana la 3 ingrediente specifice.

Important de retinut si urmarit – siglele de Certificare Bio, care recunosc si diferentiaza un produs bio de unul clasic. Gasiti cateva dintre Organismele de Certificare mai jos:

 

ecocert22

Ecocert – Organism de certificare originar din Franta, care insa activeaza in multe tari: Germania, SUA, Italia, etc. Exista doua certificari pe care le acorda Ecocert – Eco si Bio, iar conditia pentru ca un produs sa fie certificat de catre Ecocert este ca minim 10% dintre ingrediente sa provina din culturi biologice, iar restul ingredientelor sa fie naturale.

 

Soil Ass symbol

Soil Association este un organism din Marea Britanie cu reguli foarte stricte in ceea ce priveste certificarea, produsele certificate de ei avand un minim de 70% ingrediente organice. Soil Association nu acorda certificarea pe marca, ci pe produs.

 

 

 

logo-nature-et-progres-page-historique

Nature et Progres, ce a fost initial destinat produselor alimentare, astazi este considerat a fi cel mai exigent organism de certificare pentru produsele cosmetice, excluzand produsele petrochimice, de sinteza, parfumurile si colorantii artificiali.

 

 

 

 

bdhi_logo

BDIH – este un organism care atesta certificarea naturala, nu organica. Standardul stabileste ingredientele admise, precum si pe cele interzise, mentioneaza sistemele de conservare permise si se asigura ca produsele nu sunt testate pe animale. BDIH este un standard de certificare exigent ce nu permite existenta niciunui produs petrochimic sau derivat in compozitia produselor.

 

 

logo_cosmebioCarta Cosmebio (2002) ofera tansparenta asupra ingredientelor si procedeelor de fabricare. Produsele cu logo-ul BIO sau ECO contin, in majoritate, ingrediente naturale si de origine naturala. Produsul trebuie sa contina minim 95% ingrediente de origine naturala, iar din lista celor de sinteza sunt excluse parfumurile si colorantii de sinteza, conservantii chimici, produse petochimice PEG, parafina, silicon), OGM (organisme modificate genetic).

 

 

USDA

USDA este organismul de certificare american aparut in urma unificarii standardelor de certificare din SUA.

 

 

 

 

 

fair for lifeSigla „ Fair Trade” este si ea foarte des intalnita la multe dintre produsele organice, cele mai raspandite fiind cafeaua, mierea, cacaoa, ciocolata, ceaiul, fructele proaspete, quinoa si orezul. Miscarea Fair Trade are ca principal obiectiv incurajarea micilor intreprinzatori, garantand un pret minim pentru producatori si ceea ce ofera acestia, asigurand conditii de munca sanatoase si sigure, oferind sprijin financiar si tehnic. Fair Trade nu inseamna acte de caritate, inseamna un comert echitabil care are ca scop schimbarea mentalitatii si a modului in care se realizeaza comertul, dezvoltarea economica si dezvoltarea comunitatilor care muncesc in acord cu traditia locala si cu armonia naturala, oferind produse de o reala valoare.

 

Exista mai multe institutii care certifica produsele cosmetice ca fiind bio/ organice sau continand ingrediente bio/ organice.

 

Picture7 Picture5 Picture4 Picture3 Picture2 Picture1